Godsdienstpedagogiek van de straat

Standaard

Godsdienstpedagogiek in de context van missionair jongerenwerk is iets wat impliciet aanwezig is, maar waar nog maar weinig onderzoek aan ten grondslag ligt. Jos de Kock doet nu onderzoek bij Youth for Christ bij de onderdelen The Mall (jongerenwelzijncentra) en bij Switch (schooltheater). Waardevol voor missionair jongerenwerk en een beter zicht op de leerprocessen die daar plaatsvinden.

Godsdienstpedagogiek is voornamelijk gericht geweest op de instituten van kerk, school en gezin. Dat is waardevol. Maar kijkend naar de context van missionair jongerenwerk zien we, weliswaar tegen de achtergrond van instituties, mensen werken temidden van deinstitutionalisering en informalisering. Sterker nog in de missionaire context hebben wij te werken in een veelal post-christelijke omgeving. Relevantie en aansluiting bij de doelgroep zijn dan geen vormen van bemoedering van deze doelgroep, maar broodnodig om uberhaupt in gesprek te komen.

Toch gelden voor deze nieuwe context dezelfde vragen als voorheen, echter vragen de antwoorden op deze vragen een nieuwe doordenking.

Aan de hand van een aantal godsdienstpedagogische basisvragen zijn we het gesprek hierover aangegaan. Met vragen als:

– wat is geloofsleren/leren geloven/geloven leren in missioanire context?
– Wat zijn theologische overwegingen hierbij?
–  Wat is de betekenis van de Bijbel hierin?
– Welk beeld van de jongere heb je?
– Wat beoog je (doel van je leerprocessen in missionaire context)?
– Wat zijn je pedagogische overwegingen hierbij?
– Wat is de rol van de jongerenwerker?
– Welke opvatting/concept van kerk heb je hierbij?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s