Vasten met kloppend hart

Standaard

De 40dagentijd is de tijd voor Pasen die start op Aswoensdag (13 februari). Voor veel christenen is het een tijd van vasten. Deze tijd is als een soort ritme, een harteklop van het geestelijk leven. 40 dagen. De zondagen tellen niet mee, want dat is iedere keer weer een feestdag.

Vasten

Vasten vindt plaats in allerlei soorten en maten. Te denken valt aan het niet drinken van alcohol of koffie, niet eten van vlees of snoep, geen tv of social media, enzovoort. Het is een periode om tot inkeer te komen, te bezinnen en te verdiepen. Vasten draait om: solidair zijn met betrekking tot de kerndimensies van het leven: God, ik, de ander en de wereld.

Doen en laten

Als je vast laat je iets wat je normaal wel doet. Het laten van het ene geeft ruimte aan het doen van het andere. Het gaat dus niet alleen om dat je iets laat staan en die tijd besteed aan meditatie. In Jesaja 58 wordt het vasten vooral voorgesteld als het doen van goed voor hen die het minder hebben: barmhartigheid. Vasten kan dus juist ook bestaan uit het verrichten van expliciete daden van barmhartigheid. Het jongerenboekje van Make a Difference (HGJB/PKN) is daar een voorbeeld van.

Jezus’ weg

Vasten voor christenen is ook een periode waarin zij solidair zijn aan de lijdensweg van Jezus, die op de vrijdag voor Pasen tot een climax komt. Op die dag werd Jezus gekruizigd. Tegelijkertijd ook een periode van uitzien met een kloppend hart en uitreiken naar wat God in staat is te doen. Een periode van verwachting. Op weg naar Pasen: nieuw leven!

Loutering

Het getal 40 staat ook symbool voor een periode van loutering. Jezus trok zich eens 40 dagen terug in de woestijn. Het volk Israel, bevrijd van het Egyptisch juk, verbleef 40 jaar in de woestijn voordat ze in het hun beloofde land aankwamen.

Collectief

Collectief vasten gebeurt in de Bijbelverhalen bijvoorbeeld ook bij Esther. Om haar volk te redden zal ze een riskant bezoek brengen aan de koning. Ze vraagt het volk daarom solidair te zijn en vooraf 3 dagen met haar te vasten.

Gebed

Vasten heeft dus oude papieren. Ook in Handelingen wordt er door de discipelen gebeden en gevast als een bepaalde beslissing moet worden genomen. Er wordt dus niet alleen in de 40dagentijd gevast. Er zijn mensen die vaker vasten. Bijvoorbeeld in bepaalde periodes van het leven waarin zij veel verwachten van God. Dan bidden en vasten zij om Gods weg met hun leven te leren kennen. Vasten is dan een taal van het lichaam. Daarmee zeg je wat je met woorden niet of niet zo makkelijk kan zeggen. Vasten is een vorm van toeweiding en ruimte maken, een ondersteuning van het gebed.

Geheim?

Vasten is bovenal een zaak van het hart. Als het daaraan ontbreekt is het vasten nutteloos. Jezus zelf waarschuwt voor vasten om in aanzien te komen van andere mensen (Mattheüs 6). Hij zegt daar zoveel als: ‘Laat het de mensen om je heen niet merken dat je vast. Laat je gezicht vrolijk zijn, verzorg je zelf goed. ‘ Het is een waarschuwing tegen de religieuze machthebbers, een waarschuwing tegen ijdelheid en godslastering.

Dat betekent overigens niet dat vasten een topgeheim is of dat je er schuchter mee om moet gaan. Zeker niet bij een collectief vasten. Als je met elkaar afgesproken hebt dat de 40dagentijd een periode van vasten is, mag je dat ook eerlijk en open delen. Zo kun je elkaar versterken en aanmoedigen. Open, eerlijk, zonder trots, zonder bijbedoelingen. Het moet niet aan je gedrag te merken zijn en het mag geen excuus zijn waarachter je je kunt verschuilen. Vasten schept dan een band.

Maar of je nou vast in het verborgene of zichtbaar voor anderen, belangrijk is dat je hart erin klopt!

Hier vind je Bijbelteksten over vasten (David, Ezra, Jona, Jesaja, Jeremia, Esther, Jezus, Discipelen, etc.)

Advertenties

2 gedachtes over “Vasten met kloppend hart

    • Dat staat een ieder vrij natuurlijk! Maar vanuit de traditie van de veertigdagentijd tellen de zondagen niet mee. Vandaar ook 40 dagen tussen Aswoensdag en Pasen = 46 dagen – 6 zondagen. De zondag is een rust- en feestdag. De dag van de opstanding van de Heer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s